01 Disember 2010

5 cara mudah lajukan komputer korang

5 cara mudah lajukan komputer korang

mudah 520x168 5 cara mudah lajukan komputer korang
Salam sejahtera. Semua orang inginkan komputer korang laju kan? memang tak dinafikan kita sanggup upgrade hardware komputer untuk menambah kelajuan komputer kita. Kadang nak start windows pon kena tunggu sampai berjanggut. Tengok la gambar aku ni, janggut dah panjang lebar. hehe
janggut 5 cara mudah lajukan komputer korang
heh bukan tu ja. kadang-kadang bila run sesetengah aplikasi tu pon jadi lembab macam siput khinzir. haih. Untuk mengelakkan dari terjadi perkara-perkara seperti diatas, ramai diantara kita yang sanggup upgrade pc dorg contohnya dengan edit registry-registry dalam windows tu, disable sesetengah servis yang ‘makan’ memory dengan banyak dan yang paling popular dengan penambahan RAM.hehe ya, bagus la kalau nak upgrade tu. Sekurang-kurangnya terupdate la komputer korang tu.hehe Tetapi kalau korang mahukan cara mudah dan cepat untuk melajukan komputer korang, haa aku ada tips untuk korang. Tapi sebelum tu korang belanja la aku minum kopi dulu ka, alah tak payah mahal-mahal, starbuck dah la.ehehe

jangan salah faham oke, ini windows explorer bukan internet explorer ye BUKAN internet explorer. baiklah. Kalau korang rasa windows explorer korang tu yang buatkan komputer korang jadi lemau macam lemau, contohnya program start lambat. Nak start windows pon lambat. ya sini ada caranya tuan-tuan dan puan-puan. Benda ni jadi sebenarnya disebabkan windows selalunya secara otomatik akan mencari file-file network, shared folder and device semasa windows start. Korang boleh disable “kerja tak penting” kot ni begini.
  1. Open Windows Explorer
  2. Click on Tools menu
  3. Then click on Folder Options
  4. Click on the View tab
  5. Find Automatically search for network folders and printers check box and uncheck it
  6. Click Apply, then OK
  7. Reboot

haha. membahasamelayukan english.  optimize appearance setting. Kalau korang lebih pentingkan prestasi pemprosesan data bagi sistem komputer korang dari kecantikan rupa paras windows korang, aku rekomen korang ubah setting antaramuka korang. Sebabnya grafix-grafix “konon cantik” ni kebanyakkannya merugikan ja sebab grafix-grafix ni gunakan sumber system yang sangat banyak sehingga bagi effect buruk keatas prestasi kelajuan komputer korang. Pendekkan cerita, senang ja nak ubah benda ni. macam ni. Ini untuk windows xp, untuk vista@ 7 nanti aku update sebabnya aku sekarang pakai windows xp. Meminjam laptop orang la katakan.
  1. Go to Start – Settings - Control Panel
  2. In the Control Panel click System and go to Advanced tab
  3. In the Performance Options window select Adjust for best performance
  4. Click OK and close the window
Dengan ini efek visual akan di tutup. jadi boleh bagi ruang untuk processor proses benda lain berbanding grafix “konon cantik” itu. efek2 yang ditutup tu adalah seperti:
  • Bayang-bayang dibawah menu.
  • Bayang-bayang dibawah pointer tetikus.
  • Kotak separa lutsinak semasa membuat pemilihan(selection)
  • drop shadows untuk icons labels pada desktop
  • visual styles pada windows dan button-button.

Kalau ada device yang korang dah tak guna. software untuk device pon dah uninstall, korang sebenarnya tak perlu pon tinggalkan saki-baki dari tahi device yang korang dah uninstall tu. contohnya driver device tu. contoh lagi korang ada sambungkan telefon bimbit korang di komputer untuk transfer gambar etc.  Korang akan install telefon bimbit tu punya pc suite kan? ya bersama driver telefon itu. misalnya korang dah tukar telefon bimbit berjenama lain. Jadi korang tak tak perlukar software telefon bimbit lama kan? jadi korang uninstall software pc suite itu. Tetapi korang tak tahu sebenarnya uninstall software semata-mata tidak membuang keseluruhan file yg berkaitan dengan telefon lama itu. Contohnya (banyaknya contoh) driver telefon bimbit lama itu. Tak perlu pun driver yang tak digunakan lagi tu ibarat tahi hidung di celah lubang hidung. akhirnya di buang juga. kalau tak buang penuh la hidung itu dengan tahi hidung kan? sama la dengan driver ni. Kalau korang tak buang, windows tetap akan mencari selak selidik semasa start windows. padahal anda dah tak perlukannya tetepi windows tetap selak jugak. buat apa kan? jadi? BUANG!
untuk buang macam ni:
1. Press the Windows key + the Break key on your keyboard to open the System Properties box
untitled 21 5 cara mudah lajukan komputer korang
2. Select the Advanced tab
3. Click Environmental Variables
4. Under System variables click New
5. In the variable box type devmgr_show_nonpresent_devices
6. Type 1 in the variable value text box
7. Click Ok and return to the System Properties box
8. Click Ok again
9. Go to the Device Manager tab
10. Click View – Show hidden devices
Kemudian korang akan nampak semua benda alah yang tak diperlukan(driver) yang korang boleh buang dalam warna yang kelabu sket. tak terang sangat. paham kot?hehe ok. macam biasalah. hightlight, right click and select remove. Semudah angkat tekan tolak picit dan masuk! haha TETAPI hati-hati! kerana jangan tersilap remove driver device yang korang masih gunakan. Jadi pastikan korang delete delete icon yang kelabau itu.

Bila ada software baru ja ada ja rasa nak cuba kan? semua orang suka cuba sesuatu yangbaru. Selalunya download untuk try je.Kadang-kadang rasa best tapi tak guna jugak.huhu pastu ternak lagi software lain yang korang rasa best dan nak pakai(kononnya). Akhirnya habis belambak-lambar software “bajet best” yang ada dalam komputer korang. untuk apa simpan? buankan aje. tahukah anda? Jika terlalu banyak software semakin lembab komputer tu semasa start?  pergi ke Start – Settings – Control Panel – double-click Add/Remove Programs.
untitled 31 5 cara mudah lajukan komputer korang
Periksa program mana yang korang tak perlukan dan bunuhnya!(uninstall la)haha
Jika uninstall software fail
Kadang-kadang proses uninstall akan ada masalah dan selalunya sesetengah program akan tinggalkan sisa-sisa tahinya dibelakang sehingga menyebabkan sistem korang penuh dengan tahi-tahi busuk yang annoying mungkin.huhu
Kadang-kadang jugak, uninstaller tak berfungsi. Macam mana ni ye? omg! habis la. hehe ok ok jangan la risau, korang boleh je nak uninstall/buang software secara manual. Apa yang penting? kerjasama!hehe apa yang penting korang kena tahu di mana folder program itu di install. Biasanya dalam dir “program files” di drive “C:”. Cari folder software yang korang nak buang itu kemudian delete. kadang-kadang(lagi) sesetengah files tak boleh di delete sebab sistem sedang menggunakannya. Jadi korang hanya perlu restart komputer dulu. Kemudian delete la file tersebut. Kalau masih tak boleh nak remove file tu selepas restart, cuma kamu login dalam safe mode(tekan f8 semasa komputer sedang boot) kemudian delete la.
Selepas itu korang perlu buang pula registry entries yang dah tak berguna tu. Microsoft ada software untuk ini. Gunakan Windows Installer CleanUp Utility untuk berbuat demikian. Install dan buka program ini kemudian pilih program yang korang nak buang dari list itu. Program ni akan buang semua registry entries yang berkaitan dengan program yg korang tak nak tu. Aku suggest korang backup dulu registry sebelom korang buat benda ni.hehe
Cara lain untuk cuci registry korang adalah dengan menggunakan software registry cleaner yang banyak skang ni. Hanya guna software yang terkenal atau yang dipercayai sahaja. software yang aku recommend adalah ccleaner. Program ini sangat bagus tau. selain tu korang boleh jugak uninstall program lain menggunakan ccleaner ni. hanya dengan satu klik sahaja.hehe

CCleaner

Optimization and Cleaning

cc 64 5 cara mudah lajukan komputer korangCCleaner is the number-one tool for cleaning your Windows PC. It protects your privacy online and makes your computer faster and more secure. Easy to use and a small, fast download.

Indexing mungkin boleh buatkan ia sangat berguna, tapi jugak boleh buat komputer korang selow macam tmnut screamyx.haha sebab indexing akan gunakan memory RAM yang banyak. Servis ni akan update senarai file yang ada dalam komputer korang, jadi korang boleh mencari file dengan lebih cepat. Disable indexing ni akan buatkan pencarian file korang akan sedikit lambat tetapi komputer korang lebih cepat. Saya cadangkan korang disable je. cuba la.
  • Go to Start - Settings – Control Panel
  • Double-click Add/Remove Programs
  • Click Add/Remove Windows Components
  • Uncheck Indexing Services
  • Click Next and then click Finish
ha demikianlah caranya untuk melajukan komputer korang. Simple kan?hahahaha tapi panjang lebar pulak.hehe

Tiada ulasan:

Catat Ulasan